Functieprofiel: het is maar net hoe je een functie in wilt vullen

Door
Adri Hulshoff

Nog niet zo lang geleden werd ik ge-video-appt door een van onze opdrachtgevers. Er was een wat moeilijker te vervullen vacature in de retail. De zaak lag wat afgelegen en de openingstijden vroegen om nogal wat flexibiliteit, zeker ook omdat het er in de vakantieperiodes extra druk was. 

“We zoeken een kandidaat met werkervaring, die betrouwbaar is, weinig inwerktijd nodig heeft, het niet erg vindt om ook ’s avonds of in de weekeinden ingezet te worden, die in de schoolvakanties beschikbaar is en die niet te beroerd is om collega’s, daar waar het nodig is, wat aan te sturen”, zei de HR-functionaris. 

Niet zo duur

Ik vertelde haar dat ik voor dit profiel gelijk dacht aan een ’56-plusser’ . Verbaasd keek ze me aan. “Hoezo een 56 plusser? Ik dacht eerder aan een jonge vent of zo, midden twintig, nog niet zo duur.”

“Nou ja” zei ik, “Ik denk bij een betrouwbare medewerker die van de hoed en de rand weet en die ook nog eens zoveel natuurlijk overwicht heeft dat collega’s zich laten sturen en coachen, direct aan een ouder iemand. Bovendien hebben ze vaker een auto dan een jongere kandidaat en dat is voor die locatie wel handig.” 

Gelijk ontspon zich een gesprek over de vermeende risico’s bij zo’n ‘oude knar’. Zo leefde de gedachte dat iemand van die leeftijd vaker ziek zou zijn en veel te hoge looneisen zou stellen. 

Natuurlijk zijn ook oudere werknemers wel eens ziek, maar gemiddeld toch écht verwaarloosbaar vaker dan een gezonde 30er. Het scheelt namelijk nog geen 0,1%. En natuurlijk is het netjes wanneer je oudere werknemers naar waarde betaalt en dat kost soms een paar dubbeltjes of een enkele Euro meer per uur meer. Daar staat  ook wel veel tegenover. 

Motivatie en loyaliteit

Denk aan motivatie en loyaliteit of een hoog arbeidsethos en minder stressgevoeligheid. Oudere werknemers hoeven niet meer te leren dat ze op tijd moeten komen en dat een klus pas klaar is, als de taak ook écht af is. Vaak hebben ze ‘alles al een keer meegemaakt’, dus kunnen ze veel beter relativeren als er eens een keer iets gebeurt dat spannend of niet gepland is. Schoolvakanties? Liever op reis buiten het seizoen! En dat salaris? Geen studerende en thuiswonende kinderen meer, het huis en de caravan grotendeels afbetaald, dus ook daar is een oudere werknemer soms best bereid om wat concessies te doen. Carriere maken is meestal ook niet meer de belangrijkste drijfveer. Voor veel oudere medewerkers gaat het vooral om het genieten van een leuke baan met passende verantwoordelijkheden. O ja, en een beetje aandacht en waardering is ook van harte welkom. 

Dus, als je zoekt naar een kandidaat met werkervaring, die betrouwbaar is, weinig inwerktijd nodig heeft, het niet erg vindt om ook ’s avonds of in de weekeinden ingezet te worden, die buiten de schoolvakanties om op vakantie wil en die niet te beroerd is om collega’s, daar waar het nodig is, wat aan te sturen denk dan eerst en vooral – net als ik – aan een 56-plusser.

En de kandidaat?

Mijn opdrachtgever was snel overtuigd. Ik mocht zeker ook in die doelgroep gaan zoeken. En de kandidaat? Die had ik niet lang daarna aan de telefoon. Een weggesaneerde oud afdelingsmanager van een grote supermarktketen, ze was 59 jaar en had het vinden van een fijne baan bijna opgegeven. Zij vond het prachtig om deze uitdaging aan te gaan. De geplande vakantie aan de kust wilde ze graag uitstellen tot het najaar. Ze was direct beschikbaar en ze is het afgelopen jaar, ondanks dat we in rare tijden leven, nog geen dag ziek geweest.