Retail academy

In de retail branche is het een uitdaging om goede, gemotiveerde medewerkers te vinden. Anderzijds zijn er tienduizenden ‘onzichtbare’ werklozen, veelal zonder verkoopervaring, die moeilijk de weg kunnen vinden naar werk. Wij bedachten de oplossing.

De uitdaging           

Het aanbod van beschikbaar arbeidspotentieel met ervaring in de retail branche, en de tankstation branche in het bijzonder, droogt op. Het werken op een tankstation heeft niet persé een positief imago en het wordt steeds moeilijker om goed en gemotiveerd personeel te werven. Anderzijds is er een grote groep werklozen die door voor de retail branche onzichtbaar is.

 

Het idee

Probeer mensen die onzichtbaar zijn voor werkgevers te bereiken en te verleiden tot het opdoen van positieve ervaringen bij het werken op een tankstation.

 

Het project ‘De Retail Academy’

Wij ontwikkelden een innovatief wervings- en selectietraject waarin mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op laagdrempelige wijze in vier dagen kennis kunnen maken met het werken in de retail branche. Iedereen die gemotiveerd is, een redelijke beheersing van de Nederlandse taal heeft en enige rekenvaardigheid heeftkan starten aan de Retail Academy.

Tijdens de vierdaagse leer-/werkstage krijgen de deelnemers een flitsopleiding waarbij een aantal basisvaardigheden centraal staan. Daarbij is de kracht van de Retail Academy dat de ervaring voorop staat. Deelnemers voelen zich welkom en hebben na afloop het gevoel hebben dat de leerervaring op zich nuttig voor hen is geweest. De werkgever kan vier dagen zien wat de deelnemer in zijn of haar mars heeft. Zijn alle partijen echter na afloop tevreden met elkaar? Dan krijgt deelnemer niet alleen een certificaat, maar ook een arbeidscontract aangeboden.

 

Resultaat

In december 2018 is De Retail Academy als pilot van start gegaan op Total-tankstation Stadionplein, in het hart van Amsterdam. Alle tien deelnemers aan de pilot hebben een baan gevonden in de verkoop; een ongekend succes. Dit resultaat heeft Total en de Gemeente Amsterdam doen besluiten het project met drie jaar te verlengen.

Het project heeft de prijs van de Beste Recruitmentcase 2019 van Werf& magazine gewonnen.