Het voortdurende functioneringsgesprek: praten kan écht altijd

Door
Adri Hulshoff

Het is nog niet zo gemakkelijk, zeggen wat je op je lever hebt. Of het gaat om het geven van kritiek of vertellen dat je ergens niet blij mee bent, er zit meestal spanning op. Het maakt niet uit of je leidinggevende bent of leiding ontvangt.

En toch is het belangrijk dat er op de werkvloer open communicatie is. Dat je kunt vertellen wat er goed gaat, maar zeker ook wat er niet of minder goed gaat.

Voorkom ellende

Te vaak wachten we dan tot er een formeel gesprek gepland is. En dat is zelden op het moment waarop het eigenlijk nodig is. Ik maak het zelf regelmatig mee in mijn rol als betrokken recruiter.

Niet zelden zit een leidinggevende of een nieuwe medewerker met een vraag, kritiek of een probleem en wordt dat niet direct uitgesproken. De medewerker voelt zich kwetsbaar, zij of hij zit in een afhankelijkheidspositie. En een leidinggevende wil het liefst aardig gevonden worden (ja, toch?) en vindt het lastig om kritiek te leveren.

Gevolg? Volkomen onverwacht vertrekt de medewerker in de proeftijd. Of onverwacht voor de medewerker wordt vlak voor het eind van de proeftijd besloten te stoppen met het dienstverband. Kortom: schade bij beide partijen.

Ik vind het fijn als mijn taak als recruiter er niet op zit op het moment dat het contract getekend is. Ik blijf het liefst nog een tijdje, op gepaste afstand, betrokken tijdens de introductieperiode. De eerste maanden waarop een werknemer zijn of haar weg moet vinden in de nieuwe organisatie. Ik kom langs op de werkvloer of bel/video-app (soms afzonderlijk) met alle betrokkenen en help bij het aangaan van het gesprek. Dat voorkomt veel ellende, want niemand zit te wachten op het opnieuw moeten zoeken naar een nieuwe job of medewerker. Beide partijen begonnen immers met mooie verwachtingen aan de samenwerking.

Een goed gesprek

Niemand hoeft natuurlijk te wachten op de interventies van mij of mijn collega’s. Of je nu een (nieuwe) medewerker of een leidinggevende bent, in gesprek gaan kan écht altijd en met deze tips kom je vaak al een heel eind…

  • Reageer niet vanuit je eerste emotie, laat de adrenaline eerst even wegvloeien en denk eerst na over hoe je dingen zegt. Dat helpt écht, geloof me.
  • Spreek in de ik-vorm.
  • Als er iets niet goed gaat of als iemand gedrag vertoont waar je last van hebt, geef dan voorbeelden en houd je aan de feiten.
  • Voor een gesprek heb je twee personen nodig. Zorg er dus voor dat je duidelijk bent, maar luister ook goed naar wat de ander jou vertelt. Dat is respectvol en bovendien maak je op die manier contact met elkaar!

Voorbeeld 1

“Ik word er heel nerveus van als je steeds ‘als je steeds staat te kijken’. Ik weet dat ik die taak nog niet zo goed kan, maar ik word dan extra gespannen en maak meer fouten dan nodig is. Als jij me vertrouwen geeft, zal ik mijn best doen dat niet te beschamen.”

Voorbeeld 2

“Ik merkte vanmorgen dat je voor de tweede keer deze week te laat was. Dat is lastig voor mij, voor het openen van de winkel heb ik jouw hulp echt nodig. Is er thuis iets aan de hand? En, als dat zo is, kan ik je ergens mee helpen?”

Wacht dus niet op het functioneringsgesprek om met elkaar in gesprek te gaan, maar hoppa voor de draad ermee! Zo heb je een voortdurend functioneringsgesprek, zonder dat je er erg in hebt.

Heb je hierbij behoefte aan ondersteuning, training of coaching? Je weet ons te vinden; wij helpen je graag!