What’s in a name: Headhunter of toch liever Sociaal Recruiter?

Door
Adri Hulshoff

Headhunters zijn ‘recruiters in het hogere segment’. Ze lokaliseren gekwalificeerde kandidaten en enthousiasmeren ze voor een functie bij een opdrachtgevende organisatie. Maar wat nou als je werkwijze vrijwel hetzelfde is als die van de headhunter, maar je doelgroep, als het ware het tegenovergestelde is. Hoe noem je dat dan? 

Kijk, in mijn dagelijks werk ga ik met een opdrachtgever in gesprek om te onderzoeken wat voor een medewerker de organisatie precies zoekt. Eventueel doen we een aanvullend werkplek onderzoek en praten we met huidige werknemers. Welke aanvulling van competenties zoekt de opdrachtgever precies en wat voor een persoonlijkheid neemt de nieuwe medewerker mee? Dat soort vragen willen we eerst graag beantwoordt zien. Pas dán proberen wij als specialist op basis van onze netwerken en andere zoekmethoden de juiste gekwalificeerde mens te vinden, te benaderen én te enthousiasmeren voor de openstaande functie bij een van onze opdrachtgevers. Kortom: het werk van een headhunter. 

Gewoon bijzonder

Het grote verschil is echter dat wij, in de regel, geen ‘executives’ zoeken, maar, bijvoorbeeld, winkelpersoneel, carwash medewerkers, zorgpersoneel of medewerkers voor een callcentrum. (Die executive vinden we natuurlijk ook, maar dat is een ander verhaal.)

Onze netwerken zijn geen ‘Old Boys Network’, maar de databanken van de UWV’s, gemeenten en Werkgevers ServicePunten van deze wereld. En de banen waarvoor wij mensen zoeken zijn niet altijd dikbetaalde banen, waar aan het eind van het jaar ook de bonusjackpot langs komt. Het zijn banen voor bijzondere mensen in een ‘gewone’ werkomgeving. 

Fruitschaal vullen

De mensen die wij zoeken zijn net zo bijzonder. De moeilijkheid voor de headhunter zit het vaak in het vinden van die ene appel, die duidelijk opvalt tussen alle andere appels en die daardoor heel erg in het oog springt. Het is duidelijk dat deze appel, althans in deze mand, zijn gelijken niet heeft. De moeilijkheid voor ons is een andere. Wij zijn op zoek naar die ene lychee, appel, peer of ananas die de fruitsalade, die we ook wel team  noemen, compleet maakt. Die ene kandidaat die ervoor zorgt dat het geheel klopt. Minstens zo moeilijk. 

De kandidaat die het geheel kloppend maakt is niet altijd de kandidaat die het meest glimt. De diepe glans heeft soms plaats gemaakt voor rijpheid en diepte van smaak. Dat zie je niet altijd direct aan de buitenkant, maar dat is ons werk. Wij willen ontdekken wat er onder de schil zit. 

Kandidaten die wij vinden voor onze opdrachtgevers vallen soms onder een bijzondere noemer: mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt. Ze zijn soms al wat ouder (maar zeker niet overdatum). Ze hebben in hun leven soms dingen meegemaakt die hen getekend hebben, maar die ze ook ervaringen heeft gegeven die veel mensen nooit zullen hebben. En soms bezitten ze bijzondere eigenschappen die de gemiddelde mens ontbeert, zoals duurzame loyaliteit, permanente vrolijkheid en werklust. 

Headhunters, zo zouden we ons best mogen noemen, maar dan voor gewoon mooie mensen. Hoewel, de term headhunters werd in het Engels ook gebruikt voor het begrip koppensneller… Nou ja, dan toch maar liever Sociaal Recruiter! 

Kan jij een Sociaal Recruiter gebruiken? Je weet ons te vinden, we helpen je graag!